Kesä on täydellinen aika pysähtyä satujen äärelle.
Sadut auttavat lasta tunnistamaan, sanoittamaan ja säätelemään tunteitaan lempeästi ja oivaltavasti.
Nyt valikoitu joukko satukirjoja alehinnoin 20.7. asti.

Satukirjat opettavat tunnetaitoja ♥︎
1. Tunnistaminen: “Miltä minusta tuntuu?”
Sadut tarjoavat lapselle sanoja ja esimerkkejä tunteista. Kun satuhahmo suuttuu, pelkää, iloitsee tai jännittää, lapsi oppii tunnistamaan saman tunteen itsessään:
“Ahaa, tuo hahmo pelkää pimeää — ihan niin kuin minäkin joskus.”
2. Sanoittaminen: “Miten kerron tunteestani?”
Satukirjat rikastuttavat tunneilmaisua. Ne antavat mallia siitä, miten tunteista voi puhua turvallisesti ja hyväksyvästi.
Esimerkiksi: “Minua harmittaa” on tunneilmaisu, jota lapsi voi oppia satuhahmon kautta.
3. Säätely: “Mitä teen tunteeni kanssa?”
Sadut näyttävät, että tunteet eivät ole vaarallisia, vaikka ne olisivat suuria. Sadut antavat mallin tunteiden säätelystä.
4. Empatia: “Miltä toisesta tuntuu?”
Kun lapsi seuraa toisen olennon, vaikka pienen pupun tai lohikäärmeen, tunnetarinaa, hän harjoittelee asettumista toisen asemaan. Tämä tukee myötätunnon ja empatian kehittymistä.
5. Turva ja yhteys
Sadut usein luetaan yhdessä. Se luo aikuisen ja lapsen välille läheisyyttä, joka on tunnetaitojen kasvualusta. Turvallisessa sylissä tunteet tuntuvat vähemmän pelottavilta ja enemmän yhteisiltä. Suosittelemme satujen lukemista myös nuorille!
BONUS: Sadut puhuvat symbolien kautta
Sadut eivät aina sano asioita suoraan. Lohikäärme voi edustaa vihaa, metsä pelkoa tai joki surua. Näin lapsi voi käsitellä isoja tunteita epäsuorasti, turvallisen välimatkan päästä.
SUOSITTELEMME:

TILAA SATUKIRJOJA KESÄLUKEMISEKSI ALTA: