Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana



 

Tunnetaitokalenteri — voitte napsia myös sopivia juttuja sopiville päiville!


1.3. Hymyile tänään tuntemattomalle.

2.3. Kehu kaveria tänään.

3.3. Laittakaa teille tärkeälle ihmiselle viesti tänään ja kertokaa, miten ja miksi arvostatte häntä.

4.3. Unelmoikaa ja piirtäkää toteutunut unelmanne.

5.3. Kehitelkää voimalause, jonka sanotte peilin edessä joka aamu ennen töihin, kouluun tai päiväkotiin lähtiessä.

6.3. Kokeilkaa jotain uutta asiaa.

7.3. Soittakaa hyvän mielen biisi ja tanssikaa!

8.3. Hemmottele itseäsi 15 minuuttia jollakin nauttimallasi asialla.

9.3. Sano tänään ainakin viisi kertaa "kiitos", kun siihen on aihetta.

10.3. Ihana-hippa: Yksi leikkijöistä on hippa. Kun joku jää kiinni, muut voivat pelastaa hänet ystävällisellä, rakkaudellisella ja myötätuntoisella tavalla. Tämä voi olla esimerkiksi halaus, olalle kosketus tai selän paijaus.

11.3. Keksikää yhdessä joku vinkki, jolla voi rauhoittaa itseään, kun hermostuttaa.

12.3. Askarrelkaa vahvuuslasit ja bongailkaa ne päässä muiden vahvuuksia — kun on huomannut viisi vahvuutta voi huutaa bingo!

13.3. Miettikää yhdessä, millainen on rakastettava ihminen.

14.3. Kuvitelkaa, että yksinäisyys olisi vastoin lakia: mitä hyötyä tai haittaa tästä olisi? Miettikää keinoja, joilla voitte ottaa muut mukaan leikkeihin.

15.3. Tehkää kotiin jumpparata, jossa kyykätään rakastavasti, venytellään ylpeästi tai treenataan vatsalihaksia innostuneesti. Keksikää lisää tunnejumppa-tunteita!

15.3. Keksikää keino, jolla voitte rauhoittaa itseänne hermostuneissa hetkissä.

16.3. Etsikää joku julkisuuden henkilö, jota ihailette. Perustelkaa toisillenne, miksi ihailette häntä.

17.3. Käykää sanomassa naapurille "Terve!" ja kohteliaisuus.

18.3. Etsikää voimapaikka luonnosta, jonne voitte mennä tai ajatuksissanne palata, kun ahdistaa.

19.3. Harjoitelkaa itselleen anteeksi antamista. Kertokaa, mistä soimaatte itseänne ja antakaa asia itsellenne anteeksi.

20.3. Pitäkää mindfulness-hetki esim. näin:
Aloita kysymällä lapselta, onko hän koskaan hengittänyt kuin Hämähäkkimies. Ohjeista lasta pitämään käsiään lähellä kehoaan hengittäessään sisään ja uloshengityksen aikana sinkauttamaan kädet eteenpäin ja ampumaan verkkojaan Hämähäkkimiehen tapaan. Kehota lasta toistamaan tämä muutamaan kertaan: sisäänhengityksellä kädet vedetään takaisin kohti kehoa, ja uloshengityksellä kädet sinkautetaan eteenpäin ja laukaistaan verkot.

Pyydä sen jälkeen lasta hengittämään kuin delfiinit. Kun lapsi hengittää sisään, hän taivuttaa kädet eteensä kuin vedestä pomppaava delfiini ja laskee käsivartensa jokaisen uloshengityksen aikana. Anna lapsen kokeilla tätä muutaman kerran.

Kokeilkaa sen jälkeen krokotiilihengitystä: lapsi avaa käsivartensa jokaisella sisäänhengityksellä krokotiilin leuoiksi ja uloshengityksellä tuo kätensä yhteen. Anna hänen kokeilla tätäkin muutaman kerran.

Lopuksi voitte kokeilla perhoshengitystä: lapsi antaa siipiensä (käsivarsien) avautua sivuille sisään hengittäessä ja sulkeutua ulos hengittäessä.

Seuraavaksi ohjeista lasta nostamaan hartiat tiukasti ylös sisäänhengityksellä ja antamaan hartioiden laskeutua ja rentoutua täysin ulos hengitettäessä. Anna hänen tehdä näin muutaman kerran.

Pyydä lasta olemaan täysin hiljaa ja liikkumatta. Kehota häntä tarkkailemaan, tuntevatko he silti jonkin liikkuvan, vaikka he yrittävät pitää lihaksensa liikkumattomina sisään ja ulos hengittäessään.

Lapset keksivät mielellään omia liikkeitä, ja tätä leikkiä voi jatkaa niin kauan kuin haluaa kokeilemalla vaikkapa elefanttihengitystä, prinsessahengitystä tai mitä tahansa lapset keksivätkään. Aloita näistä hauskoista ja leikkisistä liikesarjoista ja rohkaise sen jälkeen tekemään yhä pienempiä liikkeitä. Tällä tavoin lapsi oppii tiedostamaan hengityksensä hienovaraisen liikkeen kehossaan myös ollessaan liikkumatta. (Tietoisuusleikki: Keskittymiskykyä luokkaan -kirja, 2017)


21.3. Tehkää seinälle Tähtihetket-juliste, johon keräätte onnistumisia arjesta.

22.3. Hyvien kuulumisten ilta: kertokaa, mikä tänään oli erityisen kivaa.

23.3. Halatkaa vähintään 15 kertaa.

24.3. Katselkaa kuvia lapsuudesta ja kertokaa tarinoita.

25.3. Suunnitelkaa kolme tapaa auttaa toista seuraavalla viikolla.

26.3. Tehkää salaisten puuhien laatikko: Lasten kanssa työstetään tyhjistä pahvilaatikoista tai maitotölkkien pohjista salaisten puuhien laatikot. Lapsi voi sujauttaa omaan laatikkoonsa piirustuksen siitä, millaisia asioita hän voi touhuta ollessaan yksin. Vanhojen tuttujen lempipuuhien lisäksi laatikkoon kannattaa ideoida myös uusia leikkejä tylsyyden karkottajiksi. Laatikot koristellaan ja nimetään lasten valitsemalla tavalla.

27.3. Keskustelkaa tunteiden tarttumisesta: Oletko koskaan huomannut, että haukottelu tarttuu? Jos yksi lapsi haukottelee oikein makoisasti, kohta alkaa aika moni muukin haukoitella. Tunteetkin tarttuvat yhtä helposti. Jos ystäväsi, vanhempasi tai sisaruksesi on vaikkapa pahalla tuulella ja äyskii sinulle, sinäkin saatat ryhtyä tiuskimaan hänelle. Harjoitellaan tunteiden tartuttamista. Sanotaan jotakin esimerkiksi lempeästi, vihaisesti, innostuneesti, peloissaan, rakastuneesti tai surullisesti. Toinen vastaa samalla tunteella. Harjoitus päätetään ajatukseen, että meillä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisia tunteita tartutamme toisiin. Myönteisiä tunteita on paljon mukavampaa tartuttaa. Eikö totta?

28.3. Valitkaa voimaeläimenne ja etsikää siitä kuva esim. jääkaapin oveen laitettavaksi. Keskustelkaa voimaeläimen ominaisuuksista: miksi juuri tämä eläin antaa sinulle voimaa?

29.3. Valmistakaa myötätuntopuuroa ja pyytäkää läheisiänne kanssanne syömään. Viettäkää hetki puuron äärellä harjoitellen mahdollisimman paljon myötätuntoa.

30.3. Kysykää toisiltanne, mitä kuuluu? Kuunnellaan ilman keskeytyksiä.

31.3. Jakakaa kokemuksia, miltä tuntui treenata tunnetaitoja kuukausi?

Lähteet:

Tunnehetket — Tehtäviä tunnetaitokasvatukseen
Hyvän mielen vuosi
Omannäköinen elämä
Huomaa hyvä! — Vahvuusvariksen bongausopas
Hyvän mielen taidot
Jukka Hukka -kirjat
Keskittymiskykyä luokkaan

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.