Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana



Tsemppiä koulun alkuun

Keinoja vaikuttaa ikäviin tunteisiin ja ajatuksiin


Vinkkejä tunteiden käsittelyyn lasten kanssa:

Kun lapsi huomaa ikävien ajatusten heräävän ilman selkeää syytä, kannattaa koettaa ottaa mahdollisimman pian käyttöön keinoja, jotka auttavat mieltä rauhoittumaan. Ikävillä ajatuksilla ja tunteilla on tapana vahvistua, joten mitä aikaisemmin toimii, sitä helpommalla selviää.

Yksi keino vähentää ikävien ajatusten voimaa on muistaa, että ajatuksiin ei aina kannata uskoa. Kaikkien ihmisten mielessä risteilee erilaisia ajatuksia koko valveillaolon ajan. Jos niitä havainnoi, huomaa niiden pulpahtelevan ties mistä ja katoavan hetken kuluttua jonnekin mielensisäiseen avaruuteen. Kun pysähtyy tarkastelemaan ajatusten sisältöä, voi huomata, että osa niistä on täysin ristiriidassa todellisuuden kanssa. Siksi niihin ei kannata ensi istumalta uskoa. Voit yrittää kertoa tästä lapselle omin sanoin.

Kokeilkaa näitä:

Popcornajatukset

(mukaelma kirjasta Daniel J. Rechtschaffen: Keskittymiskykyä luokkaan)

Harjoituksen tarkoitus on tutustua aivojen toimintaan. Ihmisen mieltä verrataan popcornkoneeseen, joka popcornien sijaan tuottaa ajatuksia. Niitä syntyy jatkuvasti toinen toisensa perään. Ajatusten syntymistä voi tarkkailla tällä tavoin ikään kuin hieman kauempaa menemättä niiden mukaan.

Istu ensin hetki rennon ojentuneessa asennossa ja silmät kiinni, jos mahdollista. Istu näin noin 20 sekuntia mitään ajattelematta. Tuo toinen kätesi vatsan päälle ja vie huomiosi hengityksen liikkeeseen vatsan alueella. Nosta kätesi ylös aina, kun mieleesi nousee ajatus. Tämän jälkeen tuo käsi takaisin vatsan päälle ja vie huomio takaisin hengitykseen.

Kuvitteellinen kännykkä

Ensimmäistä kouluvuottaan opiskelevalle Leeville herää usein vähätteleviä ajatuksia tilanteissa, joissa hän on tehnyt virheitä tai joissa hän joutuu ponnistelemaan. Ajatukset yrittävät saada hänet vakuuttumaan siitä, että ”olet surkea” ja ”et osaa kuitenkaan”. Leevi keksi näppärän keinon, jonka avulla hän harjoittelee tunnistamaan näitä ajatuksia ja siirtämään niitä pois mielestään: kuvitteellinen kännykkä.

Vähättelevä ajatus on kuin kännykkään tuleva viesti, jonka joku ikävä tyyppi lähettää. Kun Leevi huomaa, että tuo viesti ilmestyy hänen mielensä näytölle, Leevi deletoi sen etusormen liikkeellä syrjään ja jatkaa toimintaansa. Jos viestit ovat sen sijaan Leeviä kannustavan hyvän tyypin lähettämiä, Leevi lukee ne ja tallentaa ne puhelimen muistiin.

Photo by Aaron Burden on Unsplash

Teksti on Merja Tompurin kirjasta Tartu toimeen — Opas työskentelytaitojen opettamiseen (2018).


Lasten ja nuorten toimeen tarttumisen haasteet tulevat usein esille tekemättömyytenä tai haastavana käyttäytymisenä. Tällöin he tarvitsevat kannustusta päästäkseen etenemään kohti tavoitteita. Kun saa onnistumisen kokemuksia, saa motivaatiota ponnistella eteenpäin.

Kirjassa pohditaan niitä esteitä, jotka ovat aloittamisen tiellä, ponnistelun vaikeutta haasteiden edessä sekä toisaalta tauon pitämisen tärkeyttä silloin kun voimavarat ovat hupenemassa. Mukana on runsaasti vinkkejä ja harjoituksia työskentelytaitojen kehittämiseen.

Tutustu kirjaan.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.