Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana



 


Miten opettaa lapselle kielteisten tunteiden kanssa elämistä? Lue nämä neljä vinkkiä!


Lukuisat tutkimukset osoittavat, että myönteiset tunteet muodostavat hyvinvointimme kulmakiven. Kukoistavaan ja hyvinvoivaan elämään kuuluu kuitenkin koko tunnekirjo eli myös negatiivisten tunteiden kokeminen ja hyväksyminen.

Tässä muutama keino negatiivisten tunteiden käsittelyyn.

KIELTEISTEN AJATUSTEN TAKLAAMINEN

Jo lapsilla on taipumus ajatella asioista pessimistisesti ja takertua asioiden negatiivisiin puoliin. Koska tämä negatiivisuuden vinouma on niin voimakas, pitää meidän opettaa lapsia tietoisesti ponnistelemaan, jotta he löytävät hyviä asioita omasta elämästään.

Kielteisiä ajatuksia tunkeutuu mieliimme tavan takaa halusimmepa sitä tai emme. Usein ne toistuvat samansisältöisinä. Apukeinoksi tähän lapsi voi kirjata mielessään säännöllisesti pyörivät negatiiviset ajatukset paperille (”minusta ei koskaan tule hyvää jalkapalloilijaa”) ja miettiä huolellisesti jokaiselle niistä perinpohjaisen, tosiasioihin nojautuvan vastaväitteen (”jalkapallotaitoni kehittyvät koko ajan, kunhan jaksan harjoitella sinnikkäästi”).

Kun joku perusteettomista huolista seuraavan kerran yrittää luikerrella mieleen, lapsi julistaa sen ponnekkaasti ja päättäväisesti vääräksi ennen kuin synkkä ajatus ottaa yliotteen ja johtaa mielialan heikkenemiseen tai negatiivisen kehän käynnistymiseen.

SURUSYÖPPÖ

Usein jo lastenkin mieliä kuormittavat monenlaiset huolenaiheet. Huolet vievät huomion pois esimerkiksi koulusta ja hankaloittavat keskittymistä ja oppimista. Surusyöppö perustuu terapeuttiseen Worry box -menetelmään, joka on yksinkertainen mutta toimiva strategia huolten tunnistamiseen ja käsittelyyn. Käyttämällä Worry boxia lapset voivat siirtää huolensa turvalliseen paikkaan ja jatkaa päiväänsä tyynempinä ja vapautuneempina. Surusyöppö toimii samalla tavalla.

Surusyöppö voi olla vaikka pehmolelu, jolla on suun paikalla vetoketjulla varustettu sisätasku. Huolen voi kirjoittaa pienelle paperilapulle ja laittaa sen Surusyöpön suusta sisään. Näin toimiessa saa konkreettisesti siirrettyä huolettavat asiat pois mielestä.

RAUHOITTUMISNURKKAUS

Kotiin voi erottaa kirjahyllyillä kulmauksen, joka on sisustettu pehmeillä tyynyillä ja mukavilla julisteilla. Rauhoittumisnurkkaus on käytössä aina, kun lapsi tarvitsee omaa tilaa ja rauhaa. Sitä voidaan käyttää myös rauhallisena lukunurkkauksena.

HYVÄN MIELEN AARREARKKU

Hyvän mielen aarrearkku on toimiva ja helppotekoinen apuväline niitä hetkiä varten, kun olemme harmissamme, huolissamme tai muuten allapäin. Aarrearkun voi tehdä vaikka kenkälaatikosta tai jostain muusta kannellisesta rasiasta tai pahvilaatikosta. Laatikoiden päällystämistä ja koristelua varten kannattaa varata mahdollisimman houkutteleva ja inspiroiva valikoima erilaisia papereita, tapetteja, kuvia, maaleja, kuviosaksia ynnä muita askartelutarvikkeita.

Tavoitteena on tehdä aarrearkusta näyttävä ja itselle mahdollisimman mieleinen. Koristelun jälkeen alkaa aarteiden metsästäminen. Arkkuihin voi koota kokoelman erilaisia esineitä, joihin liittyi iloisia ja onnellisia muistoja. On tärkeää, että kootut esineet tuovat mieleen yksinomaan positiivisia asioita. Sisältöä voi uudistaa ja vaihtaa milloin tahansa.

Arkku on tarkoitus kaivaa esille silloin, kun oma tunnetila kaipaa positiivista nostatusta. Palaaminen esineisiin liittyviin muistoihin tuo koetut ilon ja onnen hetket sekä niihin sisältyvät tärkeät ihmiset ja saavutukset uudelleen tuoreina mieliin. Se synnyttää vahvoja myönteisiä tunnekokemuksia ja johdattaa valoisampaan ja iloisempaan mielialaan.

Aarrearkku soveltuu myös aikuisille erittäin hyvin. Alakulon hetkinä on lohdullista käpertyä rakkaiden valokuvien, nappiin menneiden suoritusten ja omilta lapsilta saatujen kirjeiden ja korttien tai kannustavien viisauksien pariin. Toimii!



Ideat ovat Eliisa Leskisenojan opettajille suunnatusta kirjasta Positiivisen pedagogiikan työkalupakki. Kirjan työkalupakki koostuu lukuisista erilaisista harjoituksista, pedagogisista käytänteistä, luokkarutiineista ja työtavoista. Niiden avulla niin positiivisen pedagogiikan ensikertalainen kuin kokeneempi konkari saa ideoita, kuinka lisätä oppimismotivaatiota sekä omaa ja oppilaiden hyvinvointia.

Tutustu kirjaan.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.