Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana




Miten lähteä harjoittelemaan mindfulnessia lapsen kanssa Tassun toimintakorteilla?


Mindfulness lasten kanssa lähtee aina aikuisen omasta harjoittelusta: kun aikuinen on läsnä, lapsi voi samaistua häneen. Oma harjoittelu on siksikin tärkeää, etä aikuinen saa kokemuksen, miltä harjoitukset ja läsnä oleminen tuntuvat ja mitä niissä hetkissä voi kokea.

Tassun toimintakorttien harjoitukset on suunnattu alle 7-vuotiaille, mutta useat harjoitukset sopivat myös alakouluikäisille.

Monia harjoituksia voi tehdä jo 3—5-vuotiaiden kanssa. Harjoitusten avulla opitaan, miten mieli toimii, ja opitaan olemaan läsnä hetki hetkeltä. Tunteita havainnoimalla ja tekemällä läsnäoloharjoituksia voidaan oppia kontrolloimaan impulsseja.

Muista harjoituksia ohjatessasi salliva, tutkiva mindfulness-asenne. Jos lapsi ei halua tehdä harjoitusta, salli se hänelle.

Harjoituksia tehtäessä ollaan läsnä levollisena mutta valppaana. Kortit on ryhmitelty seuraaviin harjoituksiin:

• Tietoinen hengitys
• Tietoinen aistiminen
• Tietoinen liike
• Tunnetietoisuus ja mindfulness-asenne

Harjoitukset kannattaa aloittaa vatsahengityksen opettelulla ja edetä tämän jälkeen Rusinasta keitetyksi spagetiksi -harjoitukseen. Harjoitus löytyy Tassun toimintakorteista. Kun lapsi on oppinut vatsahengityksen ja rentoutumisen, voi edetä muihin harjoituksiin.

Pienten lasten kanssa kehon rentoutuksen voi jättää myös pois. Tärkeintä harjoittelussa on säännöllisyys. Pieniä harjoituksia voi tehdä pitkin päivää ja isompia esimerkiksi 1—2 kertaa viikossa. Aluksi harjoitukset kannattaa pitää lyhyinä. Ripottele harjoituksia arjen keskelle: aamuhetkiin, siirtymätilanteisiin, lepohetkiin, liikunta- ja musiikkihetkiin tai mihin vain sopivaan väliin, kun haluat saada lapsen läsnäolevaksi tai ehkä rauhoittumaan hetkeksi.

Usein harjoituksen jälkeen on hyvä jutella lapsen kanssa, mitä hän harjoituksessa tunsi tai miten hän koki harjoituksen. Näin lapsi oppii jäsentämään tuntemuksiaan ja tunteitaan.

Tilaa Tassun toimintakortit:


Eliisa Nyström

Tassun toimintakortit

Kokeile kanssani mindfulnessia


Hei! Olen Tassu-kissa. Tule kanssani kokeilemaan mindfulness-harjoituksia.

Olet varmaan huomannut, että joskus tunteet saavat sinusta vallan: voi kiukuttaa, surettaa, pelottaa tai olla levoton olo. Kun lähdet harjoittelemaan kanssani mindfulnessia, opit, kuinka tunnemyllerrysten kanssa selviää. Harjoitusten avulla voit huomata, että tunteita tulee ja menee ja päivästäsi muodostuu hyvä. Minulla on monia hauskoja harjoituksia, joita on kiva kokeilla yhdessä!


Tassun toimintakorttien avulla lapsi ja aikuinen pääsevät tutustumaan mindfulness-harjoituksiin. Harjoitukset ovat lasten maailmaan sopivia leikkejä: hengitystähti auttaa rytmittämään hengittämistä, hilepallon askartelu tai pupuna pomppiminen opettaa havaitsemaan aistimuksia. Harjoitusten avulla opitaan, kuinka mieli toimii ja miten ollaan läsnä hetki hetkeltä.

TILAA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.