Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana




Aloita mindfulness tällä yksinkertaisella vinkillä!


Säännöllisen tietoisena olemisen taitojen harjoittelun on todettu aikuisilla vahvistavan aivojen alueita, jotka säätelevät muun muassa tarkkuutta, keskittymistä, luovuutta sekä tyytyväisyyden kokemista.

Lisäksi säännöllinen harjoittelu laskee stressihormonien määrää, rentouttaa ja laskee verenpainetta tasapainottamalla autonomisen eli tahdosta riippumattoman hermoston toimintaa.

Aikuinen voi aloittaa tietoisen läsnäolon harjoittelun ilman kursseja tai nauhoitteita arjessa omaa hengitystään havainnoimalla. Se on aina läsnä tässä hetkessä ja syvässä yhteydessä kehoon ja tunteisiin. Hengityksestä tietoiseksi tuleminen tuo myös kehon ja mielen tähän hetkeen.

Ohjeet ovat yksinkertaiset:


Aisti hengityksesi kehossasi ja tiedosta, miten se kulkee sisään ja ulos arvioimatta tai arvostelematta sitä mitenkään.

Kun pian ja todennäköisesti toistuvasti huomaat ajatustesi lähtevän karkuteille ja kohdistuvan ihan muualle, voit havainnoida, missä mielesi askartelee ja palauttaa sen lempeästi takaisin hengityksen havainnointiin. Mielen liikehdintä on luonnollista eikä tarkoita sitä, ettet olisi onnistunut harjoituksessasi. Sekin on tietoisuutta, kun huomaat, missä mielesi liikkuu.

Liitä näitä hengityksen havainnointihetkiä aluksi päiväsi rauhallisiin hetkiin vaikkapa vain muutama minuutti kerrallaan. Myöhemmin voit alkaa liittää tietoisuutta hengityksestä mihin tahansa tilanteeseen tai tunteeseen arjessasi. Tietoisuus hengityksestä auttaa sinua ottamaan vastaan monenlaiset tilanteet ja tunteet. Lisäksi voit päättää kokeilla arjen tavallisissa tilanteissa tietoisena olemista. Kun juot kahvia, keskityt juomaan kahvia kaikilla aisteillasi ja huomaat tunteesi ja ajatuksesi. Kun puhut lapsen kanssa, puhut hänen kanssaan, eivätkä ajatuksesi ole muissa asioissa. Näet, kuulet ja tunnet kaiken juuri tässä hetkessä miettimättä muuta.

Photo by Tim Goedhart on Unsplash

Lähde:
Teksti on Reija Suntion kirjasta Kesytä jännitys. Kirjassa on runsaasti lapsellesi sopivia harjoituksia, joiden avulla voidaan purkaa jännitystä ja vahvistaa tunnetaitoja. Kirjan avulla parhaimmillaan ehkäiset pitkäaikaisen jännityksen muuttumisen elämää rajoittavaksi ahdistukseksi tai peloksi.

TARJOUS 10 € (NORM. 39 €)

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.