Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana




Kolme tunnetaitoihin liittyvää liikuntaleikkiä


1. Kun keljuttaa, käytä kehoa

Vanha sanonta opastaa: kun mieli on raskas, rasita ruumista. Uudelleen muotoiltuna saman asian voi sanoa lapselle toiminnallisena ohjeena: kun keljuttaa, käytä kehoa. Keskustele lasten kanssa siitä, kuinka fyysinen rasitus, kuten kävely- tai hiihtolenkki, saattaa helpottaa silloin, kun tuntuu, ettei mikään suju. Sisätiloissa trampoliinilla hyppely, punnertaminen, hikijumppa tai vaikkapa nyrkkeilysäkin takominen ja pallon potkiminen voivat hyvin viedä suuttumukselta terävimmän kärjen.

Vaikka liikkuminen ei ole täsmälääke jokaiseen tilanteeseen, kannattaa sitä kokeilla, sillä jo pienet lapset ovat erilaisia: toinen oppii katsomalla, toinen tekemällä ja kolmas tarvitsee koko kehon liikettä avukseen, jotta oppisi uusia asioita. Siten esimerkiksi asioiden opettelu paikallaan istuen saattaa aiheuttaa levottomuutta tai suuttumusta niille lapsille, joiden oppimistyyli on selkeästi sidoksissa liikkumiseen.

2. Äksypallo

Kiinnitä seinään 5—10 erikokoista pallon kuvaa tai ympyrää sekä Äksypallo-lorun sanat. Opeta lapsia heittämään pallolla osumia kuviin. Kerro heille, että silloin kun suututtaa, voi heittää pallolla seinään niin kovaa kuin haluaa: jos on todella kiukkuinen, kannattaa valita isoin kuva ja edetä pikkuhiljaa pienempään ja pienempään (iso pallon kuva on iso kiukku ja pieni pallo on pieni kiukku, pienin voisi olla hymynaama). Jos pallo ei osu kuvaan, se ei haittaa. Tärkeintä on huomata, että oman kehon liike ja mielikuvaharjoittelu voivat parhaimmillaan auttaa säätelemään kiukkua ja myös muita tuntemuksia.

Kun kuulen kiukun surinan,
aloitanko murinan?
Ei vaan:
Aina kun äksy alkaa,
pompotan palloa, jalkaa.
Pyöristän pallon kulmia
ja selvittelen pulmia.
Ei riidellä nyt enempää,
on riita tyhmä pallopää!
Hymystä hyvä mieli jää.


3. Tunnesanat

Laula Saku sammakko -laulu muunnellen laulun sanoja ja kehonosien käyttöä. Keksikää lasten kanssa yhdessä erilaisia liikkeitä, jotka toistuvat koko säkeistön ajan: ojennus-, taivutus-, venytys-, punnerrus-, tömistys-, hiipimis-, askellusmatkallaan. Vaihda sitten liikkeen tilalle tunnetilaa kuvaava sana: hauskalla, kivalla, jännällä, tyhmällä, pelästyneellä tai kammotusmatkallaan. Pyydä lapsia näyttämään koko kehon liikkeellä kyseessä oleva tunnesana.

:;: Loru Lumperi hyppelymatkallaan,
ahaa, ahaa. :;:
Loru Lumperi hyppelymatkallaan
hän lauleli kauniita laulujaan,
ahaa, ahaa, ahaa.
:;: Loru Lumperi ujolla matkallaan,
ahaa, ahaa. :;:
Loru Lumperi ujolla matkallaan
hän lauleli kauniita laulujaan,
ahaa, ahaa, ahaa.

Photo by Annie Spratt on Unsplash


Nämä kolme harjoitusta ovat Elina Pullin Loruloikkia ja muita liikuntaleikkejä varhaiskasvatuksessa -kirjasta. Kirjassa on 103 harjoitusta ja liitteinä runsaasti piirroskuvia, joita on helppo käyttää leikkien ohjauksen tukena. Kirjan ideat rohkaisevat käyttämään jo olemassa olevia leikkejä uudella tavalla ja muuntelemaan tuttuja lauluja toiminnalliseen muotoon. Kirjan herkullisinta antia ovat liikkumaan houkuttelevat kuvitetut lorut.

TILAA KIRJA.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.