Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana



 

ADHD on vahvuus!


Pään sisällä ajatukset ovat kuin mapillinen monisteita, jotka on siroteltu ikkunasta kadulle ja yrität niitä sitten kerätä järjestykseen. Ihanimmillaan se on luovuuden puuskia, ”flow”-tiloja, mielikuvitusta, hetkessä elämistä, tilannekomiikkaa, spontaaneja seikkailuja, vahvaa intuitiota, herkkyyttä, empatiaa.
(ADHD-diagnosoitu aikuinen)

A-D-H-D: neljä kirjainta, jotka luovat meille kaikille ajatuksia, tunteita ja mielikuvia. Onko ensimmäinen ajatuksesi positiivinen vai negatiivinen? Sählääjä ja ikiliikkuja vai utelias ja energinen? Ominaisuus vai häiriö? Asenne on merkityksellinen ja kyseiselle tukea tarvitsevalle henkilölle mieleenpainuva, ikimuistoinen.

Aiempina vuosisatoina metsästyksen ollessa ihmisen eloonjäämisen ehto energiset, vahvat ja nopeat yksilöt selvisivät saalistuksesta paremmin. ADHD oli tuolloin yksilön vahvuus. Aikojen muuttuessa nyky-yhteiskunnassa samoja ominaisuuksia voidaan pitää myös yksilön poikkeavuutena, toimintakykyä rajoittavana ja negatiivisena ominaisuutena, häiriönä. On kuitenkin mahdollista määritellä itse, katsooko oireilevia henkilöitä negatiivisesta vai positiivisesta lähtökohdasta. Karrikoiden sanottuna arvostatko vai syytätkö näitä henkilöitä heidän toimistaan?

ADHD on yleisimpiä kehityksellisiä oireyhtymiä, ja sen maailmanlaajuinen esiintyvyys on noin viisi prosenttia. Siten jokaisessa päiväkotiryhmässä ja koululuokassa on tarkkaamattomia, levottomia, impulsiivisia ja heikosti keskittyviä, ehkä eri tavoin oppivia lapsia, nuoria ja aikuisia, jotka kaipaavat ymmärrystä ja konkreettisia tukitoimia. Oireyhtymän yleisyyden vuoksi tulee niin kasvattajilla, opettajilla, kouluttajilla, ohjaajilla kuin kasvatuksesta ja koulutuksesta päättävillä virkamiehilläkin olla riittävästi tietoa siitä, kuinka ADHD-piirteisiä voi tukea.

Minun mielestäni ADHD on mieletön vahvuus. Se energisoi, auttaa jaksamaan pitkään ja palautumaan nopeasti. Vahvuutena se voidaan nähdä, kun sen tuoma energia kanavoidaan oikein ja oikeaan suuntaan: sinne mihin näiden lasten ja nuorten vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet osoittavat. ADHD:n tuomiin arjen vaikeuksiin tarvitaan myös tukitoimia, esimerkiksi pedagogista, sosiaalista, emotionaalista tai kognitiivista tukea. Oikein suunnatut tukitoimet ja vahvuusperustainen ajattelutapa auttavat ADHD-oirehtivaakin henkilöä saavuttamaan omat huippusuorituksensa.

Tervetuloa matkalle ADHD:n maailmaan!

 

Ote Erja Sandbergin kirjasta ADHD ja oppimisen tuki.

Tutustu kirjaan.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.